František Kaván (10. září 1866 Víchovská Lhota u Jilemnice – 16. prosince 1941 Libuň) byl významný český malíř-krajinář, dále básník a překladatel z ruštiny. Studoval na pražské Akademii v krajinářském ateliéru u Julia Mařáka. V roce 1900 získal diplom a zlatou medaili na Světové výstavě v Paříži za obraz Podmrak, který vytvořil roku 1894 ve své rodné vsi. Po důsledně realistických začátcích se v letech 1895–1899 přiklání k symbolismu a udržuje kontakt s osobnostmi kolem Moderní revue. Po roce 1900 se vrací k čisté krajinomalbě, kterou zachycuje pomocí impresivně laděného realismu, známé jsou především jeho zimní motivy. Jeho dílo je spjaté s rodným krajem, maloval především Krkonoše, také Českomoravskou vrchovinu a Železné hory. Spolu s Otakarem Lebedou a Antonínem Slavíčkem patří Kaván k nejdůležitějším českým krajinářům. Jeho dílo je dosti běžné a bylo často paděláno. Školu navštěvoval v Křížlicích a teprve až od svých čtrnácti gymnázium v Hradci Králové, kde ho učil i klasický filolog Jan Červenka. V Hradci se poprvé seznámil s díly Antonína Chittussiho a Julia Mařáka, sám začal tvořit první malby (například civilní Telegrafní tyče nebo zelené variace Les u Víchovské Lhoty a Na Skalce Křížlické). Kvůli své první lásce Ludmile začal psát také první básně. Rodiče sice chtěli mít nejprve z Františka kněze, ale ten se po maturitě v roce 1889 rozhodl pro studium malířství, k čemuž nakonec rodiče svolili, když ho v tom podporoval i Mařák poté, co viděl jeho obrazy. Z tohoto období pochází malby V měsíční záři – oknem rodné chalupy (1890), Podzim u nás v Krkonoších (1891), toporné studie stromů a dnes neznámý Na vrcholu Kotle v Krkonoších, který se objevil na Jubilejní výstavě v roce 1891. V roce 1892 se zaměřuje na barvu a odklání se od náladovosti k realitě. Nejvýznamnější obraz tohoto roku je Ponikelská Dola (tematicky navazuje na Chittussiho Údolí Doubravky). Tyto díla byla k vidění i k zakoupení na školní výstavě akademie a Kaván je na ní jakožto začínající umělec výjimečně dobře ceněn K. M. Čapkem. V témže roce došlo k otřesu tehdejšího pojetí umění poté, co vyšla programová stať F. X. Šaldy nazvaná Syntetism v novém umění, která velmi tvrdě napadla realismu Karla Václava Raise a jiných literátů, ovšem Raisovo pojetí bylo Kavánovi (podobně jako Slavíčkovi) velmi blízké, mimo jiné i tím, že se Rais zabýval regionem Kavánova původu. Také se konala retrospektiva A. Chittussiho. Mezi lety 1892–1893 tvoří především obrazy výškového formátu (zde lze vidět předzvěst secese), je u nich kladen důraz na perspektivu (Potok u lesa) a na vzduch (Lávka k Betlému). Je znám jediný obraz ze školních exkurzí Skála u Berounky pod Srbskem, kde je patrné mísení romantických a realistických vlivů. Je vůbec zajímavé, že se Kaván poměrně málo účastnil studijních exkurzí (ty byli především do Zákolan a na Okoř). Z počátku roku 1893 jsou známé zimní krajina Krajina na sněhu a krajina s táním Jilm 28. března. Nedatovaný obraz Zima na Ďáblickém vrchu, později kvůli své skicovitosti a úderným barvám nazvaný Imprese, z okolí Prahy je také možná z tohoto období. V létě tvořil na Labské boudě, což mu umožnilo stipendium udělené Josefem Hlávkou. Zde nabízí otázka, proč si nevybral, jako většina ostatních obdarovaných, k studijnímu pobytu spíše Francii, centrum evropské kultury a hlavně zemi Kavánova oblíbence Camilla Corota či Charlese Daubignyho. V okolí Labské boudy (kam mimochodem chodil pěšky z Víchovské Lhoty) studoval tůně na Labi, kleče a rašeliniště, kompozičně je patrný vliv Chittussiho. V druhé části prázdnin potom jel poznávat dílo Chittussiho do jižních Čech, zde si oblíbil rybník Kaňov. Na konci prázdnin se ještě přesunul do Šárovcovy Lhoty, kde vytvořil obraz Po řepách u Lhoty Šárovcovy, který předznamenal cosi ze zásadního umělcova období 1894–1895. Na druhé výstavě Mánesu předvedl obrazy z okolí Týniště nad Orlicí, kam se v roce 1898 přestěhoval (Polní koutek, dále nám dnes neznámé Ej žitko, žitko). Velmi záhy se opět přestěhoval, do Blešna, odkud jezdil malovat do okolí Hradce a Pardubic. Důležitý námět tvoří vrby. maluje také na Kozákově a Malé Skále. Vrby použil na černobílé expresivně laděné ilustraci k básni Jana Opolského. Ilustroval také báseň „Mdlý večer“ Karla Hlaváčka vydanou při příležitosti jeho předčasné smrti. Pro jeho malbu z okolí Malé Skály je typické romantické ladění a jistý návrat k realismus. Sám se vyjádřil, že mínil požádat o návrat do Mařákovy školy, ale tento plán vzal za své kvůli profesorově smrti. Nedlouho před Mařákovou smrtí o něm ještě publikoval studii (už třetí, před tím publikoval o Slavíčkovi a Panuškovi). Jedna z prvních je z tohoto období schématická barevná kresba Příprašek. Tvorba je ovlivněna jeho návštěvou ve Vídni, kde mohl lépe studovat Corota, dost možná i Sisleye a Pissarra. Obrazy zachycují prakticky výhradně přírodní krajinu ve velkých plochách. Jeden z jeho posledních obrazů jsou Malé Krkonoše, který namaloval po zabrání Sudet a vytvoření protektorátu. | |
Autoři
- Augusta Antonín
- Balling Jiří
- Bartoš František
- Bergman K.
- Bíno Josef
- Boubín Toňátko Antonín
- Brázda Oskar
- Bubeníček Jindřich
- Bubeníček Ota
- Čáp Bořivoj
- Čarek
- Choděra Čeněk
- Číla Otakar
- Čížek Bohouš
- Cornille Annette
- Daněk-Sedláček František
- Dědina Jan
- Dlouhý Bedřich
- Duschek Richard
- Dvořák Bohuslav
- Emler František
- Engelmüller Ferdinand
- Faltus
- Feikl Stanislav
- Fojtík Quido
- Fousek Jaroslav
- Halas M.
- Hampeys Josef
- Hauk Staněk Vilém František
- Hauptmann-Sedláček Jaromír
- Havelková Růža
- Havlata Karel
- Hegenbrand
- Holub Josef
- Holub Oldřich
- Homolka A.
- Honsa Jan
- Hosperger Emanuel
- Hudec Jaroslav
- Hudeček Antonín
- Hudeček Stanislav
- Hůrka Otakar
- Jansa Václav
- Jaroš Bohumil
- Jaroš Petr
- Jelínek Cína
- Jír
- Jíra Václav
- Jones J.
- Kalaš František
- Kalvoda Alois
- Karas Karel
- Kaucký
- Kaufmann B.
- Kaván František
- Klát Jaroslav ml.
- Körber Adolf
- Kotvald Ferdinand
- Koutský Václav
- Kozák Václav
- Kraus M.
- Kreibich Vilém
- Kučera Alois
- Kunc Jaromír
- Kůrka Václav
- Kutíková-Kavánková F.
- Kvíčala Čeněk
- Lachout Vlastislav
- Laub
- Lebeda Otakar
- Líbal ( Franta ) František
- Macoun Gustav
- Malý František
- Mandel Jura
- Mařák Julius
- Maran S. Gustav
- Mareček Bohumil
- Máška Jiří
- Max František
- Michl František
- Mikš Jóža
- Multrus Josef
- Musil Leopold
- Myslivec František
- Nejedlý Otakar
- Němeček Václav
- Nesvadba
- Neubertová Maryša
- Novák Josef
- Obrovský Jakub
- Oliva Viktor junior
- Ouhel Ivan
- Paderlík Arnošt
- Panuška Jaroslav
- Peca Josef
- Pečínka František
- Pelc Antonín
- Pešta Daniel
- Petrovský R.
- Pirkhert Alfred